Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Wu-men-kuan (Mumonkan)
sestavil Wu-men Chuej-kchaj (Mumon Ekai)

19. kóan

Čao-čou se zeptal Nan-čchüana: „Co je cesta?“
Nan-čchüan pravil: „Obyčejné vědomí je cesta.“
Čao-čou řekl: „Mám se k němu obrátit či nikoli?“
Nan-čchüan: „Když se snažíš k němu obrátit, odvrátí se od tebe.“
Čao-čou: „Když se nebudu snažit ho najít, jak pak se mohu o cestě dozvědět?“
Nan-čchüan: „Cesta nepatří k vědění ani k nevědění. Vědění je zaslepenost, nevědění je nerozlišování. Dosáhneš-li skutečné pravé cesty přes všechny pochybnosti, poznáš, že je tak široká a bez hranic jako velká prázdnota. Jak pak by mohla být správná či nesprávná?“
Při těchto slovech došel Čao-čou k náhlému zážitku osvícení.

Wu-menův komentář:

Dotázán Čao-čouem, Nan-čchüan neztrácel čas ukazováním rozbité dlaždice či roztátého ledu, kde není žádné vysvětlení možné. Ačkoli měl Čao-čou realizaci, mohl to potvrdit teprve po dalších třiceti letech cvičení.

Wu-menův verš:

Jaro přichází s květy, podzim s měsícem,
léto s vánkem, zima se sněhem.
Když ti v mysli nevězí jalové obavy,
je to tvé nejlepší období.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru