Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Pi-jen-lu (Hekiganroku)
sestavil Jüan-wu Kche-čchin (Engo Kokugon)

99. kóan

Nan-jang a „Buddha s deseti těly“

Návod:

Když drak zavolá, vznikají mlhy a mraky; když tygr zařve, začnou foukat vichřice.
Nejvyšší učení Buddhy zaznívá stříbrným hlasem.
Jednání čchanových mistrů jsou jako těch nejzkušenějších lučištníků, jejichž šípy vystřelené z opačných směrů
se ve vzduchu srazí.
Pravda je odhalena pro všechny věky a všechna místa.
Řekni mi, kdo kdy byl takový? Podívej se na případ Su-cunga a Nan-janga.


Případ:

Císař Su-cung se zeptal národního učitele, čchanového mistra Nan-jang Chuej-čunga: Co je Buddha s deseti těly, který vede živé bytosti?“
Nan-jang řekl: 
Pošlapej Vairóčanovu hlavu!“
Císař řekl: 
Nemohu tě poslechnout“
Nan-jang řekl: 
„Nepovažuj já za čisté tělo Dharmy.“

Verš:

Učitel národa“ je také umělý název;
Nan-jang sám se může pochlubit svou dobrou pověstí
V Číně pomohl opravdovému císaři, když ho nechal chodit po Vairóčanově
hlavě.
Rozbil zlaté kosti železnou palicí;
Co je víc mezi nebem a zemí?
Země a moře vesmíru se v noci ponoří do ticha;
Nevím, kdo vstoupí do jeskyně modrého draka.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru