Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Süan-ce (玄賾, Gensaku, 7.-8. st.)

Čínský čchanový mistr, pokračovatel v dharmě 5. patriarchy Chuang-mej Chung-žena (Óbai Kónin) a mistr Ťing-ťüea (Džókaku).

Čchanový mistr Süan-ce je znám především ze spisu Leng-čchie š‘-c‘ ťi (Záznam mistrů a učedníků Lankávatára sútry), jehož autorem je nejspíš jeho žák Ťing-ťüe. Süan-cemu je připisováno autorství spisu Leng-čchie žen-fa č‘ (Záznamy o mužích a učení Lankávatára sútry).

Podle vyprávění Ťing-ťüea byl jeho mistr Süan-ce velký mnich z Šou-šanu v An-čou, jehož osobní jméno bylo Süan-ce a jehož rodinné jméno bylo Wang. Pocházel z Čchi-sienu v Tchaj-jüanu, ale protože jeho dědeček měl roli okresního prefekta, narodil se v úrodné zemi Jün-meng. Byl jedním z žáků, kterým Chung-žen, velký mistr Tung-šan v Čchi-čou, předal plamen (dharmy).

V prvním roce éry Sien-čeng (670) dorazil Süan-ce k hoře Šuang-feng a s úctou přijal instrukce od Chung-žena. Uctivě nabídl své služby a během následujících pěti let se s ním třikrát setkal.

Patriarcha Chung-žen předpověděl o tomto velkém učiteli: „Je tu jedna osoba z An-čou, která bude velkým mnichem.“ A skutečně, i když Süan-ce vypadal jako každý obyčejný mnich, byl ve skutečnosti na stejném stupni vývoje jako Buddha. Byl také císařským učitelem, klenotem státu, a také laici u něj hledali útočiště.

Ve druhém měsíci pátého roku éry Sien-cheng (674) Chung-žen nařídil Süan-cemu a ostatním, aby začali pracovat na stúpě. Učedníci společně přepravili neotesaný kámen a postavili nádhernou stavbu. Čtrnáctého dne téhož měsíce se Chung-žen zeptal, zda je již stúpa dokončena, a oni uctivě odpověděli, že skončili. Potom řekl: Nemělo by se to stát v den Buddhova parinirvány, ale od té doby byste měli používat mé sídlo jako klášter.“

Pokračoval: Nemohu spočítat množství lidí, které jsem za tento život učil. Všichni ti nejznamenitější zemřeli a nyní je pouze deset těch, kteří by mohli být schopni v budoucnu předávat mé metody. Když jsem diskutoval o Lankávatára sútře se Šen-siouem, rychle se dostal k jejímu hlubokému principu a jsem si jistý, že z toho bude mít největší prospěch. Č‘-šen z C‘-čou a notář Liou z hory Paj-sung jsou oba vzdělaní lidé. Pamatuji si Chuej-canga z Chua-čou a Süan-jüe ze Suej-čou, i když je už nevidím. Lao-an ze Sung-šanu pokročil daleko po hluboké cestě. Fa-žu z Lu-čou, Chuej-neng ze Šao-čou a korejský mnich Č‘-te z Jang-čou jsou všichni stejně schopní být učiteli, i když pouze pro lidi z jejich místních regionů. I-fang z Jüe-čou bude pokračovat v kázání.“

Mluvil také se Süan-cem a řekl: Měl by sis dávat velký pozor na svou simultánní praxi. Poté, co přejdu do nirvány, ty a Šen-siou znovu rozzáříte slunce buddhy a znovu se rozsvítí lampa mysli.“

Šestnáctého dne téhož měsíce se Chung-žen zeptal: Znáš teď moji mysl?“ Süan-ce uctivě odpověděl, že neví. Velký mistr pak zvedl ruku, ukázal do deseti směrů a pokaždé prohlásil, že realizovaná mysl tam už byla.

V dynastii Tchang byli tři velcí učitelé, mistr Šen-siou z kláštera Jü-čchüan v Ťing-čou, mistr Süan-ce z kláštera Šou-šan v An-čou a mistr Lao-an z kláštera Chuej-šan na hoře Sung v Luo-čou, jmenováni urozenou císařovnou Wu Ce-tchien, císařem Jing-tchien Šen-lungem a císařem Tchaj-šang v nástupnictví na post národního učitele.

Císař Čung-cung Siao-che z Velkého Tchangu, ve druhém roce éry Ťing-lung (708), povolal Süan-ce císařským výnosem do západního hlavního města (Čchang-an). Ve východním hlavním městě (Luo-jang) však již široce vyučoval meditaci.

Protože Ťing-ťüe měl podmínky nashromážděné během mnoha předchozích životů, Süan-ce mu osobně dal poučení. Teprve potom Ťing-ťüe pochopil, že v srdci člověka je veškerá realita, kterou potřebuje. Cokoli předtím neznal, teď konečně pochopil.

Jednoho dne, když tento velký mnich (Süan-ce) žil v Šou-šanu, v komnatě hlavního mnicha, vstoupil do stavu čistoty. Mezi jeho dvěma očima se objevily paprsky světla pro každou z pěti barev jako relikvie. Následně jsme pochopili, že velký učitel už cestu (osvícení) dávno dokončil.“

Literatura: Sam van Schaik: The Spirit of Zen. New Haven and London, 2018.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru