Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Siang-mo Cang (降魔藏, Kóma Só, 7.-8. st.)
Čínský čchanový mistr tzv. severní školy, dědic dharmy (hassu) mistra Jü-čchüan Šen-sioua (Gjokuzen Džinšú).
Stručný životopis mistra Canga je uveden ve spisu Ťing-te Čchuan-teng lu. Podle tohoto textu byl rodák z prefektury Čao (Che-pej), jehož rodinné jméno bylo Wang. Jeho otec byl nižší vládní úředník.
Mistr odešel z domova v sedmi letech a v té době na venkově docházelo k mnoha nadpřirozeným jevům. Mistr snadno převzal kontrolu nad situací aniž by dbal nebezpečí, pokořil jevy, a tak si vysloužil jméno ‚podmanitel démonů‘. Poté byl vysvěcen na mnicha v klášteře Chuang-fu pod vedením čchanového mistra Cana a s vynaložením velkého úsilí uskutečnil Dharmu. Později se stalo, že severní škola čchanu vzkvétala, a tak mistr přísahal, že si utáhne róbu a odejde.
Následující dialog ukazuje Cangovo první setkání se Šen-siouem:
Čchanový mistr Šen-siou se nově příchozího zeptal: „Jsi nazýván podmanitelem démonů, ale zde nejsou žádní horští démoni ani stromoví skřítci. Dokážeš se proměnit v démona?“
„Jak v Buddhu, tak v démona,“ odpověděl mistr.
„Kdybys byl démon,“ odpověděl Shenxiu, „určitě bys přebýval v absolutním stavu.“
„Ale Buddha je také prázdný, takže v jakém stavu by byl?‘ odpověděl mistr.
Šen-siou učinil předpověď a řekl: „Ty a Šao-chaovy* ostatky jsou spojeny.“
* Jeden z pěti legendárních čínských císařů, Šao-chao „malý Chao“, byl synem bohyně tkadleny a Venuše, nebo, jak se traduje, legendárního Žlutého císaře – který byl každopádně tak potěšen chlapcovou krásou, že z něj učinil vládce západních nebes. Tradice populární v dobách dynastie Sung říká, že jeho ostatky jsou v hrobce ve tvaru pyramidy postavené z kamenných bloků v Čchü-fu v provincii Šan-tung.
Nedlouho poté odešel mistr na několik let na horu Tchaj, kde se kolem něj studenti shromáždili jako mraky. Jednoho dne pak svým žákům řekl: „Už jsem starý – věci, které dosáhly svýh hranic, se vracejí.“ Poté, co to řekl, zemřel ve věku devadesáti jedna let.
Další kusé informace o čchanovém mistrovi Cangovi včetně pozměněná verze jeho dialogu s Šen-siouem je uvedena i ve spisu Sung kao-seng čchuan (Životopisy významných mnichů od Can-ninga z roku 988):
Poté, co se stal Cang mnichem, věnoval se recitaci Lotosové sútry a zapojil se do praxe školy Vinaja. Po nějaké době prožil zkušenost osvícení. Tato zkušenost vedla k tomu, že Cang opustil studium súter a začal cestovat do všech svatých míst v Číně. Během jedné ze svých cest potkal mistra Šen-sioua a přijal ho jako svého učitele.
Literatura:
Randolph S. Whitfield: Records of the transmission of the lamp. Volume 2. The early masters. London, 2015.
John R. McRae, The Northern School and the Formation of Early Chʻan Buddhism, Honolulu 1986.
© 2023-2024 Zenová mysl