Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Ling-jün (靈運, Rei'un, ?-729)
Čínský čchanový mistr, pokračovatel v dharmě Sung-jüe Jüan-kueje (Súgaku Genkai) a mistr Ťien-šuna (Kendžun).
Jeho velmi stručný životopis je uveden v textu Čchüan-tchang wen, který neposkytuje mnoho historických faktů, ale spíše ho jen oslavuje. Podle tohoto díla Ling-jün, jehož příjmení bylo Siao, pocházel z Lan-lingu. Jedním z jeho předků byl císař Wu z Liangu. Jeho zesnulý otec Ču byl vládním úředníkem v okrese Cheng-nung v prefektuře Kuo (dnešní provincie Šan-si). Zdá se, že jako dítě byl Ling-jün dobře vzdělaný v konfuciánských i buddhistických textech. Už jako mladý prý „vždy věřil, že klamný svět je iluzorní a naše tělo podobné pěně je neskutečné.“ Zatímco měl touhu opustit rodinný život, jeho rodina a přátelé o tom nevěděli nebo neočekávali, že se stane mnichem. Zdá se však, že mu v tom rodina nebránila a tak si mohl oholit hlavu. Není jisté, v jakém věku odešel do kláštera, ani jaké měl v té době jméno.
Ling-jün nejprve cestoval do kláštera Šao-lin na hoře Sung (dnešní provincie Che-nan), kde chtěl údajně strávit celý život. Po vysvěcení odešel do blíže nespecifikovaného kláštera v Kao-pchingu (dnešní provincie Šan-si), do kterého vstoupil i jeho strýc z matčiny strany. Krátce na to se zřejmě vrátil do kláštera Šao-lin, kde studoval dhjánu u mistra Jüan-kueje z Pchang-wu.
Podle textu Čchüan-tchang wen od mistra Jüan-kueje „tajně obdržel skrytou pravdu, použil skutečné učení ke spojení se svou pravou podstatou. Zářil na deset směrů svou prázdnotou a odpoutal se z otroctví ,tří říší‘. Uvědomil si, že mimo mysl neexistuje žádná dharma, to, co existuje, jsou všechno jen imaginární obrazy a iluze. Poté, když rozjímal o velké zemi, půdě a stromech, zjistil, že to vše je Buddhova říše.“
Vše nasvědčuje tomu, že Ling-jün žil v klášteře v ústraní, neboť se nezapojil do jeho vedení a nezastával zde ani jinou důležitou funkci. Dvacátého druhého dne pátého letního měsíce, v sedmnáctém roce éry vlády Kchaj-jüan (22. června 729) Lingyun bez známek nemoci zemřel v klidném stavu. Pohřben byl zřejmě na hoře Sung, kde mu stúpu postavil jeho hlavní žák Ťien-šun.
Literatura: Cam Van Thi Phan: Family ties to buddhist monks and nuns in medieval China: A biographical and hagiographical study of the southern Xiao family branch. Vancouver, 2007.
© 2023-2024 Zenová mysl