Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Niao-kche Tao-lin (鳥窠道林, Čóka Dórin, 741-824)

Čínský čchanový mistr školy Niou-tchou v osmé generaci, pokračovatel v dharmě Ťing-šan Tao-čchina (Keizan Dókin) a mistr Čao-sien Chuej-tchunga (Šógen Ecú).

Čchanový mistr Niao-kche Tao-lin pocházel z Fu-jangu v Chang-čou a jeho rodinné jméno bylo Pchan. Jeho matce, která se za svobodna jmenovala Ču, se jednou zdálo o paprscích slunce vstupujících do jejích úst, načež otěhotněla. Když se dítě narodilo, místností pronikla podivná vůně, takže chlapec dostal jméno „Vonné světlo“. Ve věku devíti let opustil domov a přijal všechna pravidla v chrámu Kuo-jüan v Ťingu (Ťing-ling, Chu-pej), když mu bylo jednadvacet let. Později odešel do kláštera Si-ming v Čchang-anu studovat Chua-jen Ťing (Avatamsaka sútra) a Šástru o vzestupu víry (Śraddhotpada Śāstra) pod vedením učitele dharmy Fu-liho, který mu také představil Píseň skutečnosti a neskutečnosti a nechal ho praktikovat meditaci.

Jednou se Niao-kche zeptala Fu-liho: „Mohl bys říct, jak meditovat a jak cvičit srdce?“
Učitel Fu-li dlouho mlčel, a tak se pak mistr třikrát uklonil a odešel.

Stalo se, že v té době tchangský císař Tchaj-cung povolal Prvního učitele v říši Tao-čchina z hory Ťing do císařského paláce a Tao-lin ho šel formálně navštívit a získat od něj Pravou Dharmu.

Po návratu na jih mistr přišel nejprve do chrámu Jung-fu na hoře Ku (Če-ťiang), kde byla stúpa zasvěcená Pratjékabuddhům. V té době se tam scházeli jak mniši, tak laici, aby promluvili o Dharmě. Do sálu vstoupil i mistr a nesl vycházkovou hůl, která vydávala cvakavý zvuk. Byl tam přítomen učitel dharmy z chrámu jménem Ling-jing, který se jmenoval Tchao-kuang, a který se mistra zeptal: „Proč na tomto setkání dharmy vydávat takový zvuk?“
„Kdo by bez toho zvuku věděl, že to bylo setkání Dharmy?“ odpověděl mistr.

Později, na hoře Čchin-wang, mistr uviděl starou borovici s bujným olistěním, jejíž větve tvořily tvar pokličky, a tak se tam usadil, ve stromě, a proto mu tehdejší lidé říkali čchanový mistr Niao-kche (Ptačí hnízdo ). Potom si straky udělaly hnízdo po mistrově boku a díky důvěře k člověku se docela ochočily – tak se mu také říkalo mnich Stračí hnízdo.

Jednoho dne si mistrův služebník Chuej-tchung náhle přál odejít.
„Kam tedy jdeš?“ zeptal se mistr.
„Chuej-tchung opustil domov kvůli dharmě, ale ctihodný mnich neutrousil jediné slovo poučení, takže teď je otázkou, zda chodit sem a tam a studovat Buddha-dharmu,“ odpověděl Chuej-tchung.
„Pokud by se dalo říci, že existuje Buddha-dharma,“ řekl mistr, „tady mám také trochu,“ načež vytrhl vlákno z roucha, které měl na sobě, a odfoukl ho.
Chuej-tchung náhle pochopil ten hluboký význam.

Během období vlády Jüan (806-820) byl Paj Ťü-i jmenován guvernérem velitelství, a tak šel na horu, zdvořile požádat mistra o rozhovor. Zeptal se: „Není zde mistrovo přebývání nebezpečné?“
„Není postavení Vaší Excelence ještě nebezpečnější?“ opáčil mistr.
„Postavením vašeho skromného studenta je udržovat mír podél vodních cest a v horách. Co je na tom nebezpečného?“ zeptal se Paj Ťü-i.
„Když se dřevo a oheň setkají, dojde ke vznícení – přirozenost myšlení je nekonečná,“ odpověděl mistr, „jak tedy nemůže hrozit nebezpečí?“
„Co je podstatou Buddha-dharmy?“ zeptal se Paj.
„Zdržet se všeho zlého a činit vše, co je dobré,“ odpověděl mistr.
„Tato slova zná i tříleté dítě,“ řekl Paj.
„Tříleté dítě je sice může říct, ale osmdesátiletý stařec je neumí uvést do praxe!“ opáčil mistr.
Paj se pak poklonil.

Ve čtvrtém roce, během desátého dne druhého měsíce období vlády Čchang-čching (824), řekl mistr svému služebníkovi: „Nyní vypršel můj čas.“ A když promluvil, posadil se na svůj polštář a zemřel. Bylo mu osmdesát čtyři let a byl mnichem šedesát tři let.

(další odkazy na mistra Niao-kche Tao-lina → Čao-sien Chuej-tchung)

Literatura: Randolph S. Whitfield: Records of the transmission of the lamp. Volume 2. The early masters. London, 2015.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru