Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Slovník (zen) buddhistických termínů

Tento on-line slovník čerpá jednotlivé termíny z knihy Lexikon východní moudrosti: buddhismus, hinduismus, taoismus, zen (Votobia, 1996).

A B C Č D E F G H I J K L M N O P R S Š T Ť U V W Z

čadó

též sadó, jap., dosl.: „cesta čaje“; jeden z japonských způsobů cvičení, který je v Japonsku znám též jako „čanoju“, což znamená „horká voda na čaj“ nebo prostě „čaj“. Zenu a čajovému kultu je společná neustálá snaha po prostotě. Čajový kult je estetikou původní prostoty, je nejvnitřněji spjat se zenem nejen svým skutečným vývojem, nýbrž především duchem, který se silně projevuje v čajové ceremonii samé. Tomuto duchu je vlastní harmonie, úcta, čistota a tichý klid. Čaj je umělecké dílo a je mu třeba mistrných rukou, aby se uplatnili jeho nejdůležitější vlastnosti.
O obecné rozšíření čaje, jeho přípravu a používání zvláštním obřadným způsobem se zasloužili až zenoví mniši školy Rinzai ve 12. stol. Čajový obřad vznikl a vyvíjel se v souladu s filozofií zenu. Byl pěstován v anonymních klášterních komunitách i v kruzích aristokratů a vojáků, kterým byla zvláště blízká disciplína praxe zenu i obřadu samotného. Všichni velcí jap. čaj-mistři byli učedníky zenu. Největší osobností v dějinách čajového obřadu byl Sen no Rikjú v 16. stol., který je dnes pokládán za zakladatele všech jeho tří hlavních moderních škol. Původně nešlo o rituál, ale především o to, aby se zachováním určitého, přesně stanoveného řádu při pití čaje v menší skupině lidí dosáhlo plného uvolnění všech účastníků a bylo možno vychutnat nad čajem družnost nenuceného hovoru i krásu vzácných šálků. Postupně byla však vypracována velmi komplikovaná pravidla čadó. Rikjúovy inovace „čajové cesty“ otevřely tento způsob požívání čaje širokým vrstvám bez ohledu na společenské postavení. Mistr Rikjú je dodnes v Japonsku velmi populární osobností.

Čchan-cung

čín. (jap. Zenšú), dosl.: „škola Čchan“, ve světě známá většinou pod svým jap. názvem „Zen“; jedna z buddhistických škol. Rozličné „školy“ buddhismu se dříve navzájem doplňovali jako vzájemně si odporující a spolu soupeřící způsoby vyjádření buddhadharmy, přitahující lidi různého založení. Čchanový buddhismus přežíval do doby Ming, kdy se rozplynul a byl absorbován školou Čisté země.
V Japonsku existují oficiálně pouze školy Rinzai, Sótó a Óbaku a žádná škola Zen, neboť termín Zenšú je zde, stejně jako v Číně, používán jako souhrnný pojem.

čchan-š'

čín. pro zendži.

Čchuan-sin fa-jao

čín., zkrácený název díla Chuang-po-šan Tuan-ťi čchan-š čchuan-sin fa-jao čínského čchanového mistra Chuang-po Si-jüna (Óbaku Kiun).

čidži

jap., viz inó.

čikuhei

jap., viz šippei.

čóka

jap. (čín. čchao-kche), dosl.: „ranní interval“; ranní odříkávání súter, jež patří k dennímu režimu v zenovém klášteře.

čósan

jap. (čín. čchao-cchan), dosl.: „ranní shromáždění mnichů“; ranní období zazenu, jímž začíná den v zenovém klášteře.

čúkai

jap. dosl.: „svlékání šatu“; přestávka na odpočinek mezi dobami cvičení zazenu, v zenovém klášteře. V této přestávce mohou mnichové opustit zendó a uložit se k odpočinku v ložnicích kláštera.

čuo-jü

čín. pro džakugo.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru