Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Ťing-šan Tao-čchin (徑山道欽, Keizan Dókin, 714-792)

Čínský čchanový mistr školy Niou-tchou v sedmé generaci, pokračovatel v dharmě Che-lin Süan-sua (Gakurin Genso) a mistr Niao-kche Tao-lina (Čóka Dórin).

Čchanový mistr Tao-čchin z hory Ťing v Chang-čou (provincie Če-ťiang) byl rodák z pohoří Kchun-lun v provincii Su-čou (Ťiang-su), jehož rodinné jméno bylo Ču.

Zpočátku byl oddán Konfuciovu učení, ale ve věku 28 let se setkal s čchanovým mistrem Süan-su, který mu řekl: „Zdá se, že je v tobě srdečnost a duchovnost, opravdová pokladnice dharmy.“ Probuzen těmito slovy se mistr snažil stát se Süan-suovým žákem. Süan-su osobně oholil Tao-čchinovu hlavu, udělil mu předpisy a řekl: „Měl bys překročit řeku, pak jít dál, dokud nepřijdeš do kláštera Ťing a zůstaň tam.“ Mistr pak odcestoval na jih. Když přišel do Li-nanu (Če-ťiang), uviděl na severozápadě horu; dřevorubec, kterého se zeptal, potvrdil, že je to skutečně hora Ťing, a tak zůstal v tamním klášteře.

Jeden mnich se jednou mistra zeptal: „Jaký význam má patriarchův příchod ze Západu?“
„Na hoře jsou kapři, na mořském dně rostou maliny,“ odpověděl.

Patriarcha Ma (Ma-cu) jednou poslal někoho, aby doručil dopis mistrovi. Když rozlomil pečeť, viděl, že dopis je kresba prázdného kruhu. Mistr přidal jeden tah do kruhu a poslal dopis zpět.
Národní učitel Chuej-čung se o tom doslechl a  poznamenal: „Mistr Tao-čchin byl ještě oklamán Ma-cuem!“

Jeden mnich se zeptal: „Co znamená patriarchův příchod ze Západu?“
„Tvá otázka není vhodná,“ odpověděl mistr.
Proč to není vhodné?“ opáčil mnich.
Počkej až po mé smrti, pak ti to vysvětlím,“ řekl mistr.

Ma-cu přiměl svého žáka Č‘-cchanga, aby se mistra zeptal: Na co by se měl soustředit dvacet čtyři hodin denně?“
Mistr odpověděl: „Počkej, až odejdeš, pak se o tom dozvíš.“
Ale já jdu hned,“ řekl Č‘-cchang. Tak to řekni Ma-cuovi, že bych rád položil tuto otázku šestému patriarchovi Chuej-nengovi.“

Ve třetím roce období vlády Li dynastie Tchang (768) císař Tchaj-cung nařídil mistrovi, aby přišel do císařského paláce. Jednoho rána byl mistr na vnitřním nádvoří a když viděl císaře, vstal.
„Proč mistr vstal?“ zeptal se císař.
„Jak jinak by mohl Duch srpna vidět čtyři důstojné polohy skromného mnicha?“ odpověděl mistr.
Císař byl potěšen a řekl národnímu učiteli Čungovi: „Přejeme si udělit titul mistru Čchinovi.“
Čung radostně splnil císařský příkaz a tak mu byl udělen titul „První v říši“.

Později se mistr rozloučil a vrátil se do svého horského kláštera. V osmém roce období vlády Čen-jüan (792), ve dvanáctém měsíci, se objevila nemoc. Poté, co dal řeč Dharmy, mistr zemřel ve věku sedmdesáti devíti let. Byl mu udělen posmrtný titul „Čchanový mistr Velkého probuzení“.

Literatura: Randolph S. Whitfield: Records of the transmission of the lamp. Volume 2. The early masters. London, 2015.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru