Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Pi-jen-lu (Hekiganroku)
sestavil Jüan-wu Kche-čchin (Engo Kokugon)
32. kóan
Ting a „Esence Buddha-Dharmy“
Návod:
Jakmile je přerušen klamný způsob myšlení, najednou se otevře tisíc očí.
Jedno slovo zablokuje proud myšlenek a veškeré ne-konání je ovládáno.
Existuje někdo, kdo by podstoupil zkušenost zemřít stejnou smrtí a žít stejný život jako Buddha?
Pravda se projevuje všude.
Pokud to nevidíš, tento případ je prastarým příkladem.
Případ:
Starší mnich Ting se zeptal Lin-t’iho: „Co je podstatou Buddha-Dharmy?“
Lin-t’i slezl ze sedadla, popadl ho za klopy, dal mu facku a odstrčil ho pryč. Ting tam stál jako přikovaný.
Opodál stojící mnich řekl: „Starší mnichu Tingu, proč se hluboce neukloníš?“
Když se Ting zhluboka uklonil, náhle dosáhl velkého osvícení.
Verš:
Zdědil ducha Tchuan-čch’a,*
Jak mohl být laskavý a klidný?
Pro Kjoreie to není těžké
Aby zvedl ruce a rozdělil horu Ka,
A nechal skrz protéct Žlutou řeku
* Odkaz na Lin-ťiho mistra Chuang-po Si-jüna, jehož posmrtný titul je Tchuan Čch‘ Čchan Š‘ (čchanový mistr bez hranic).
© 2023-2024 Zenová mysl