Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Jü-čchüan Šen-siou (玉泉神秀, Gjokuzen Džinšú, 606-706)
Jü-čchüan Šen-siou (Gjokusen Džinšú, 606-706)
Ranný čínský čchanový mistr, žák a pokračovatel v dharmě 5. patriarchy Chuang-mej Chung-žena (Óbai Kónin) a mistr Lao-šan I-fua (Rózan Gifuku), Sung-šan Pchu-ťiho (Súzan Fudžaku), Siang-mo Canga (Kóma Só), Sung-šan Ťing-siena (Súzan Keigen), Wu-tchaj Ťü-fanga (Godai Gohó) a dalších.
Šen-siou je považován za zakladatele tzv. severní školy (Pej-cung), neboli školy postupného osvícení. Název školy však vznikl až asi 25 let po jeho smrti, označil ji tak žák 6. patriarchy Chuej-nenga, mistr Che-ce Šen-chuej, pro odlišení od školy svého mistra, která prosazovala náhlé osvícení. Šen-siou se sám považoval za nástupce tzv. školy Východní hory mistra Chung-žena.
Šen-siou se narodil v okrese Wej-š‘, na předměstí Luo-jangu, v provincii Che-nan, což bylo v té době sekundární hlavní město Číny. Jeho rodinné jméno bylo Li. Jeho rodina byla aristokratická a mohla být příbuzná císařské rodině dynastie Tchang. Vystudoval čínskou klasiku a taoismus a ve třinácti letech se stal buddhistou, když šel během hladomoru prosit do vládních sýpek v Kchaj-fengu, o uvolnění obilí hladovějícímu obyvatelstvu. Tam potkal nejmenovaného buddhistu a byl inspirován k tomu, aby se začal věnovat buddhismu. Po asi sedmi letech bezdomoveckého života, při návštěvě slavných horských center Číny, přijal Šen-siou v roce 625 v klášteře Tchan-kchung v Luo-jangu, od druhého století buddhistickém centru na konci Hedvábné stezky, všechna přikázání buddhistického mnicha.
Stopy jeho aktivit byly na dalších dvacet pět let ztraceny, spis Čchuan Fa-pao Ťi uvádí, že Šen-siou studoval buddhistické předpisy (vinaja) a obřady a věnoval se praktikování meditace a rozvoji moudrosti. V roce 651 začal studovat pod Chung-ženem. Podle Čchuan Fa-pao Ťi byl u Chung-žena šest let, a tak odešel v roce 657, tedy ještě před příchodem šestého patriarchy Chuej-nenga, což je v rozporu s údaji uvedenými v tzv. Tribunové sútře šestého patriarchy.
Šen-siou na sobě pracoval ve dne v noci po dobu šesti let. Velký mistr Chung-žen si povzdechl a řekl: „Šen-siou zcela ovládl Učení východní hory.“ Chung-žen pak nařídil svému studentovi, aby si umyl nohy a posadil se vedle mistra. V tomto okamžiku Šen-siou propukl v pláč, opustil Východní horu a ukrýval se.
Není jasné proč, ale někdy kolem let 665–668 byl Šen-siou vyhnán císařem a zůstal v úkrytu po dobu deseti let, přičemž údajně nosil jako převlek laický oděv. Důvodem byl zřejmě tehdejší spor o postavení buddhismu v tchanské říši, kdy císařská vláda požadovala, aby buddhističtí mniši uctívali císaře i své rodiče v souladu s konfuciánskými zvyklostmi, proti čemuž se zřejmě Šen-siou postavil. Do veřejného povědomí se vrátil mezi lety 676 a 679. Zpočátku se usadil v klášteře Nefritového jara (Jü-čchüan), ale později byl pro něj postaven klášter Šesti dokonalostí (Tu-men), kde strávil další čtvrt století. Místo pro stavbu tohoto kláštera si prý Šen-siou vybral sám se slovy: „Toto je skutečně osamělý vrchol Lanky (bájné město z Lankávatára sútry) a vhodné místo pro klášter Šesti dokonalostí. Zestárnu mezi jeho zastíněnými borovicemi a spletitými trávami.“ Zdá se, že se Šen-siou přestěhoval do tohoto kláštera krátce po smrti svého mistra Chung-žena.
Koncem roku 700 pozvala císařovna Wu Ce-tchien mistra Šen-sioua do hlavního města v Luo-jangu, aby vyučoval čchan buddhismus. Jeho přivítání v roce 701 bylo podle všeho docela velkolepé. Cesta, po níž Šen-siou jel na nosítkách vyhrazených pro císařskou rodinu, byla vyzdobena květinami. Císařovna v bezprecedentním gestu poklekla před čchanovým mistrem a v úctě se dotkla čelem země. Rovněž „od knížat a šlechticů níže u něj všichni v hlavním městě našli útočiště.“ Tento akt velmi dobře zapadá do tehdejší politické situace v Číně. Zdá se pravděpodobné, že císařovna Wu zorganizovala jeho velkolepý příjezd do Luo-jangu a jeho následnou kariéru jako demonstraci své podpory buddhismu a svého postavení spravedlivého dědice říše Tchang. Císařská podpora Šen-sioua byla navržena jako velkolepá ozdoba její vlády a jako veřejná demonstrace důležitosti buddhismu v jejím režimu.
Ve spisu Li-taj fa-pao ťi (Záznam dharmového klenotu napříč generacemi) je uveden tento rozhovor mistra Šen-sioua s císařovnou:
Ce-tchien viděla, že Trepitaka našel útočiště u čchanového mistra Šena. Ce-tchien položila všem bhadantům otázku: „Mají Ctihodní touhy, nebo ne?“
Šen-siou, Süan-jüe, Lao-an a Süan-ce všichni řekli: „Nemáme žádné touhy.“
Zetian se zeptala čchanového mistra Šena: „Má Ctihodný touhy, nebo ne?“
Čchanový mistr Šen, který se obával, že mu nebude dovoleno vrátit se domů, vyhověl vůli Ce-tchien a odpověděl: „Mám touhy.“
Ce-tchien odpověděla: „Jak může mít Ctihodný touhy?“
Šen odpověděl: „To, co se narodilo, má touhu. To, co se nenarodilo, nemá žádnou touhu.“
Při těchto slovech byla Ce-tchien probuzena.
Posledních pět let svého života cestoval Šen-siou mezi dvěma hlavními městy Luo-jangem a Čchang-anem a kázal buddhistickou dharmu. Zemřel ve svém klášteře Tu-men, sedící v meditaci, 28. února 706. Jeho poslední slova měla být: „rozmary světa jsou nyní narovnány“, v jiném překladu: „poučení o vhodných prostředcích bylo provedeno přímo.“
Vládnoucí císař Čung-cung (705-710) mu jen pár dní po jeho smrti udělil posmrtný titul Ta-tchung čchan-š‘ (Skvěle pronikající mistr dhjány). Tři dny po udělení posmrtného titulu bylo Šen-siouovo tělo dočasně umístěno do Lung-menu, pohřebiště řady dalších významných buddhistických mnichů. Císař, knížata a šlechtici vytvořili průvod, který doprovázel ostatky z Lo-jangu až k řece I, která protéká mezi jeskynními chrámy Lung-menu, zatímco skupina vysokých úředníků pokračovala na samotné místo pohřbu.
Poslední pohřební obřady byly zahájeny šestnáctého dne sedmého měsíce, kdy byl vydán edikt povolující Šen-siouův návrat do kláštera Tu-men v souladu s jeho posledním přáním. V čele průvodu šel vrchní ceremoniář císařského paláce, za ním hudebníci a hlavní palácový dveřník, který působil jako ceremoniální stráž. Císař sám šel k Lung-menu, aby „plakal nad rakví,“ a poté bylo tělo Šen-sioua odesláno do Ťing-čou. Sedmnáctého dne desátého měsíce bylo Šen-siouovo tělo konečně uloženo k odpočinku v otevřené stúpě umístěné na místě, které si předtím vybral za jeho bývalým bydlištěm v Tu-men S‘.
Na konci období smutku, v desátém měsíci téhož roku, se v Lung-chua, velkém klášteře v Čchang-anu, konalo velké shromáždění. Těchto obřadů, včetně oficiálního vysvěcení čtrnácti učedníků Šen-sioua, se zúčastnilo osm tisíc lidí.
(další odkazy na mistra Jü-čchüan Šen-sioua → Sung-šan Pchu-ťi, Lao-šan I-fu, Süan-jüe, Ťing-ťüe, Wu-tchaj Ťü-fang)
Literatura:
Randolph S. Whitfield: Records of the transmission of the lamp. Volume 2. The early masters. London, 2015.
John R. McRae: The Northern School and the Formation of Early Ch’an Buddhism. Honolulu 1986.
Wendi L. Adamek: The Mystique of Transmission on an Early Chan History and Its Context. New York: Columbia University Press, 2007
© 2023-2024 Zenová mysl