Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Sung-šan Ťing-sien (嵩山景賢, Súzan Keigen, 660-723)

Čínský čchanový mistr tzv. severní školy, dědic dharmy mistra Jü-čchüan Šen-sioua (Gjokuzen Džinšú).

Mistr Ťing-sien je známý především z nápisu na jeho stúpě z roku 735, který nese název „Tchang Sung šan Chuej-šan-s‘ Ťing-sien ta-š‘ šen-tcha š‘-ťi“ (Nápis na kameni pro pohřební stúpu zesnulého velmistra Ťing-siena z Chuej-šan-s‘ na hoře Sung shan, pod Tchangy). Autorem nápisu byl mnich jménem Wen-ku. Ťing-sienovo rodinné jméno bylo Süe a pocházel z Feng-jinu (Jing-che sienu, v dnešním Šan-si). Podle životopisu měl impozantní vzezření.
 
Ťing-sien studoval nejprve s mistrem dhjány jménem Č‘-pao, který mu poradil, aby navštívil mistra Šen-sioua v klášteře Jü-čchüan. Po několika letech praxe byl v roce 705 Šen-siouem potvrzen. Zdá se, že to naznačuje, že ho doprovázel do hlavního města v roce 701. Poté byl pozván do paláce císařem Čung-cungem, který ho požádal, aby zůstal natrvalo v Čchang-anu. Ale Ťing-sien dokázal toto předvolání odmítnout a brzy znovu nabyl samoty na hoře Sung-šan. Zůstal pak v klášteře Chuej-šan, kde byl pravděpodobně sousedem Ťing-canga, žáka Chuej-ana a Chuej-nenga. Právě v tomto klášteře zemřel ve věku 64 let.
 

Jeho žáci Fa-süan, Chuej-jen, Ťing-jen, Chuej-lin a další mu postavili stúpu, pro kterou císař Süan-cung vytvořil horizontální kaligrafický nápis. Pohřební stúpa pochází z roku 732 a nápis na samotné stéle z roku 735. V tomto nápisu je zmíněno pět generací, které dělily Bódhidharmu od Šen-sioua, a čtyři učedníci, s nimiž Ťing-sien reprezentoval sedmou generaci čchanu: Pchu-ťiI-fuSiang-mo Cang a jistý Čcheng.

O učení mistra Ťing-siena nevíme téměř nic. Zdá se, že měl s I-singem a I-fuem společný zájem o Vinaju a tantrický buddhismus od té doby, co šel konzultovat tato témata s indickým mistrem Subhakarasimphou. Bylo to přibližně v době jeho pobytu v klášteře Chuej-šan, kdy I-sing a Jüan-tchung vybudovali v tomto klášteře platformu pro svěcení mnichů. Ačkoli jeho jméno není při této příležitosti zmíněno, je nepravděpodobné, že by Ťing-sien zůstal mimo tuto událost. V každém případě byl jednou z postav, které spolu s Pchu-ťim a I-singem nejvíce přispěly k rozvoji severní školy na hoře Sung.

Ve spisu  Leng-čchie š‘-c‘ ťi (Záznam mistrů a učedníků Lankávatára sútry) je uveden jako jeden ze čtyř hlavních žáků Šen-sioua: V dynastii Tchang učitel meditace Pchu-ťi z hory Sung-kao v Luo-čou, učitel meditace Ťing-sien z hory Sung, učitel meditace I-fu z hory Lan poblíž Čang-anu a učitel meditace Chuej-fu z hory Jü v Lan-tchienu, všichni studovali jako společníci dharmy současně s jediným mistrem. Všichni byli nástupci mistra Ta-tchunga (posmrtný titul mistra Šen-sioa).

Literatura:
Bernard Faure: The Will to Orthodoxy. A critical genealogy of Northern chan buddhism. Stanford, 1997.
Sam van Schaik: The Spirit of Zen. New Haven and London, 2018.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru