Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Süan-jüe (玄约, Genjaku, 7.-8. st.)
„Nemohu spočítat množství lidí, které jsem za tento život učil. Všichni ti nejznamenitější zemřeli a nyní je pouze deset těch, kteří by mohli být schopni v budoucnu předávat mé metody. Když jsem diskutoval o Lankávatára sútře se Šen-siouem, rychle se dostal k jejímu hlubokému principu a jsem si jistý, že z toho bude mít největší prospěch. Č‘-šen z C‘-čou a notář Liou z hory Paj-sung jsou oba vzdělaní lidé. Pamatuji si Chuej-canga z Chua-čou a Süan-jüe ze Suej-čou, i když je už nevidím. Lao-an ze Sung-šanu pokročil daleko po hluboké cestě. Fa-žu z Lu-čou, Chuej-neng ze Šao-čou a korejský mnich Č‘-te z Jang-čou jsou všichni stejně schopní být učiteli, i když pouze pro lidi z jejich místních regionů. I-fang z Jüe-čou bude pokračovat v kázání.“
Další zmínka o mistrovi Süan-jüe je ze spisu Li-taj fa-pao ťi (Záznam dharmového klenotu napříč generacemi). Podle tohoto textu měl být mistr Süan-jüe pozván v roce 700 ke dvoru císařovny Wu Ce-tchien spolu s mistry Šen-siouem, Lao-anem a Süan-cem. Zde měl proběhnout tento rozhovor:
Ce-tchien viděla, že Trepitaka našel útočiště u čchanového mistra Šena. Ce-tchien položila všem bhadantům otázku: „Mají Ctihodní touhy, nebo ne?“
Šen-siou, Süan-jüe, Lao-an a Süan-ce všichni řekli: „Nemáme žádné touhy.“
Zetian se zeptala čchanového mistra Šena: „Má Ctihodný touhy, nebo ne?“
Čchanový mistr Šen, který se obával, že mu nebude dovoleno vrátit se domů, vyhověl vůli Ce-tchien a odpověděl: „Mám touhy.“
Ce-tchien odpověděla: „Jak může mít Ctihodný touhy?“
Šen odpověděl: „To, co se narodilo, má touhu. To, co se nenarodilo, nemá žádnou touhu.“
Při těchto slovech byla Ce-tchien probuzena.
Literatura:
Sam van Schaik: The Spirit of Zen. New Haven and London, 2018.
Wendi L. Adamek: The Mystique of Transmission on an Early Chan History and Its Context. New York: Columbia University Press, 2007
© 2023-2024 Zenová mysl