Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Čuang-jen Jüan (莊嚴遠, Šógen En, 8. st.)
Čínský čchanový mistr školy Niou-tchou v sedmé generaci, pokračovatel v dharmě Niou-tchou Chuej-čunga (Gozu Ečú).
O mistru Čuang-jenovi toho není mnoho známo. Je o něm krátká zmínka v textu Cung-ťing Lu, kde je prezentován jako žák pátého patriarchy Chuang-mej Chung-žena, což však časově neodpovídá, neboť mistr Chung-žen žil v letech 602-675. V dalším pramenu Jingde Chuandeng Lu je uváděn jako žák Chuej-čunga ze školy Niou-tchou, který je někdy zaměňován za mistra Nan-jang Chuej-čunga.
V textu Cung-ťing Lu je o čchanovém mistrovi Čuang-jenovi uvedeno toto:
Velký mistr Čuang-jen, potomek pátého patriarchy, během svého života říkal studentům: „Doporučuji vám pouze čtyři verše na konci básně na chválu Buddhy ve Vimalakírti sútře:“
Osvobozený od světských připoutaností, jako lotosový květ,
Neustále se pohybuješ v říši prázdnoty a klidu;
Ovládl jsi úroveň všech jevů, žádné bloky nebo překážky;
Jako nebe se o nic neopíráš — my skláníme své hlavy!
Jeden student se zeptal: „Toto jsou Buddhova slova. Chceme obdržet mistrova vlastní slova.“
Mistr (Čuang-jen) řekl: „Buddhova slova jsou má slova. Má slova jsou Buddhova slova. Důvodem, proč první patriarcha (Bodhidharma) přišel ze Západu, bylo zavést a realizovat učení čchanu. Ve své touze přenést pečeť mysli provizorně používal buddhistické spisy. Použil Lankavatára sútru k ověření a objasnění (svého učení). Znal původní zdroje, z nichž pocházelo jeho vlastní poselství. Následně přiměl nebuddhisty, aby přestali pomlouvat čchan, a studenty buddhismu, aby čchan přijali. Patriarchové zdědili (jeho poselství) a čchan velmi vzkvétal; jeho vznešený styl byl široce přijímán.“
Literatura: Albert Welter: Yongming Yanshou’s conception of Chan in the Zongjing Lu. New York, 2011.
© 2023-2024 Zenová mysl