Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Čínské buddhistické školy

Řazeno chronologicky dle doby založení nebo přenesení do Číny.

Čistá země

(čín. Ťing-tchu-cung, jap. Džódó šú), zvaná též Škola lotosu (čín. Lien-cung); škola čín. a jap. buddhismu, jež byla založena roku 402 mnichem Chuej-jüanem a přenesena do Japonska Hónenem. Cílem stoupenců této školy je být znovuzrozen v Čisté zemi Buddhy Amitábhy, tj.v „Západním ráji“ (Sukhávatí). Tento směr se vyznačuje zdůrazňováním důležitosti hluboké důvěry v sílu a pomoc Buddhy Amitábhy. Ten vykonal slib, že všechny bytosti, které se svěří do jeho rukou s vírou a oddaností, nechá znovu narodit ve své Čisté zemi Sukhávatí. Proto byla cesta školy Čisté země často pokládána za „cestu důvěry“ či „snadnou cestu“, neboť její stoupenci počítali s vnější pomocí skrze Amitábhu.
Praxe této školy spočívá především v odříkávání Amitábhova jména (nembucu) a ve zviditelnění jeho ráje. Tato cvičení byla přejata ostatními školami čín. a jap. buddhismu. Sútry, jež tvoří základy této školy, jsou Sukhávatívhúja, Amitábha sútra a Amitájurdhjána sútra. Škola Čisté země je buddhistickým směrem v Číně a Japonsku, jenž má dnes nejvíce přívrženců.
Chuej-jüan založil v roce 402 tzv. Společnost bílého lotosu (čín. Paj-lien-še); mniši a laici se shromažďovali pod jeho vedením před obrazem Buddhy Amitábhy a slibovali, že se znovu narodí v Západním ráji. Chuej-jüan je proto považován za prvního patriarchu této školy. K vlastnímu založení školy však došlo až později; v jap. tradici je za prvního patriarchu školy považován Tchaj-luan (Donran, 476-542), který podstatně přispěl k rozvoji školy Čisté země. Zastupoval pojetí, že v době úpadku buddh. učení vlastní síla (džiriki) nestačí k tomu, abychom dosáhli osvobození. Odmítal „obtížnou cestu“ ostatních škola a propagoval „snadnou cestu“, při níž se člověk svěří vnější pomoci (tariki) skrze Buddhu Amitábhu. Podle jeho mínění postačí odříkávat v plné víře Amitábhovo jméno, aby se člověk znovu narodil v Čisté zemi. Šan-tao (Zendo, 613-681) je považován za vlastního zakladatele organizované školy Čisté země. Sepsal důležité komentáře k Amitájurdhjána sútře. V jeho době škola zažívala velký rozmach, neboť její praxe, Ve srovnání s ostatními směry, se zdála poměrně snadná.
Odříkávání Amitábhova jména slouží k tomu, aby se duch dostal pod kontrolu. Cvičící se zavazuje k určitému, obvykle velmi vysokému počtu opakování. Tato meditace má umožnit spatření Amitábhy a obou jeho průvodců, Avalókitéšvary a Mahásthámaprápty, již v tomto životě a předpověď vlastní poslední hodinky. Toto odříkávání se může dít nahlas i potichu, s koncentrací nebo bez koncentrace na sochu Amitábhy. Toto je nejběžnější cvičení této školy. Druhý způsob cvičení spočívá ve zviditelnění především 16 variant popsaných v Amitájurdhjána sútře, jež mají sloužit k tomu, aby Amitábha a jeho Čistá země vyvstali před duševním zrakem. Nejvyšší stupeň praxe představuje rozjímání o Buddhovi Amitábhovi jako nikoli odlišném od naší vlastní bytosti. Vrchol náboženského snažení příslušníků této školy spočívá v tom, spatřit ve vidění Buddhu Amitábhu; to je vykládáno jako záruka znovuzrození v jeho Čisté zemi. Odříkávání a zviditelnění jsou považovány za „vnější“, důvěra a plná oddanost Amitábhovi za „vnitřní“ podmínku pro úspěšnou praxi; pouze když jsou přítomny obě, je znovuzrození v Západním ráji možné.

San-lun-cung

čín., dosl.: „Škola tří pojednání“, „Škola tří šáster“; čínská forma indické madhjamiky. Jméno se vztahuje ke třem základním dílům školy: Madhjamakakáriká a Dvádašanikája šástra od Nágárdžuny a Šáta šástra od Árjadévy, která byla v 5. stol. Kumaradžívou (344-413) přeložena do čínštiny a komentována. Kumaradžíva je předal svým žákům Tao-šengovi (asi 360-434), Seng-čaovi (384-414) a Seng-langovi. Poslední z nich vymezil školu San-lun proti škole Satjasiddhi a lze ho proto považovat za jejího skutečného zakladatele. V 6. stol. nejvýznamnějšími představiteli této školy byli Fa-lang (507-581) a Ťi-cang (549-623), za nichž škola San-lun dosáhla velkého rozmachu. V 7. stol. byla přenesena do Japonska Ekwanem, Ťi-cangovým korejským žákem. Po příchodu školy Fa-siang, ztratila škola San-lung na významu.
K učení ind. mádhjamiků, které Číňané přejali, se přidružila některá čistě čínská pojetí: škola San-lun vychází z předpokladu, že Buddha učil dvěma různým cestám: cestě šrávaků a cestě bódhisattvů. Škola San-lun se počítá k těm druhým. V nauce škola rozlišuje tři fáze: 1. fázi Buddhávatansaka sútry, jež tvoří počátek Buddhovy vyučovací činnosti. Učení obsažené v této sútře je určeno bódhisattvům, protože však žáci ještě nedozráli pro tento způsob poučení, následovala jako 2. fáze, která má rozsah od Buddhávatansaka sútry až k Lotosové sútře, zahrnuje všechna učení hínajány a mahájány a obrací se k šrávakům, pratjékabuddhům a bódhisattvům. Jako 3. fáze následuje období Lotosové sútry, v němž jsou bytosti připraveny akceptovat Buddhovo kolo (ekajána).

Chua-jen-cung

čín. (jap. Kegon, sa. Avatansaka), dosl.: „škola Avatansaka“; významná škola čín. buddhismu, jež svůj názor odvodila od čínského překladu Buddhávatansaka sútry. Byla založena Fa-cangem (643-712); její počátky však sahají až k mnichům Fa-šunovi (též Tu-šun, 557-640) a Č‘-jenovi (602-668), kteří jsou pokládáni za první dva patriarchy školy Chua-jen. Dalším významným představitelem byl Čcheng-kuan (737-839), za něhož škola získala velký vliv, a který byl svými následovníky považován za inkarnaci Maňdžušrího. 5. patriarchou školy byl Cung-mi (780-841), jenž je pokládán za jednoho z vynikajících mistrů této školy. Chua-jen byla roku 740 přenesena korejským mnichem Simsangem (jap. Šinšó) do Japonska, kde se rozšířila pod jménem Kegon. Škola Chua-jen vznikala na průsečíku vlivů škol Tchien-tchaj, Fa-siang, Čisté země a čchanového buddhismu. Po pronásledování buddhismu v polovině 9. stol. už neměla žádné mistry a v Číně se rozplynula.

Lü-cung

čín., přibl.: „Škola disciplíny“, „Řádová škola“ (celým názvem Nan-šan lü-cung, Škola disciplíny Jižní hory), „Vinajová škola“; škola čín. buddhismu, jež má počátky u Tao-süana (596-667). Základem této školy je kodex disciplíny dharmaguptaků, obsažený ve „Vinaji čtyř dílů“ (čín. S´-fen-lü).
Těžištěm praxe této školy spočívá na striktním dodržování vinajových pravidel, jež obsahují podle Dharmaguptakavinaji 250 pravidel pro mnichy a 348 pro mnišky. Přestože tato vinaja je hínajánského původu, byla považována za závaznou také u mahájánských škol Číny. Tato škola byla v roce 745 přenesena Ťien-čenem do Japonska (Ricu šú).
Založením tohoto směru chtěl Tao-süan zdůraznit, že v buddhismu tvoří dodržování řádových pravidel podstatnou část praxe. Kladl důraz také na důležitost správného vykonání zasvěcení a ve svém klášteře stanovil závazné formality pro zasvěcování mnichů.
Škola disciplíny či vinaji rozeznává dvě kategorie pravidel:

1. pozitivní“ pravidla, jež stanoví chování členů řádu při určitých příležitostech, jako oslavy, vyprošování almužny atd.;
2. „negativní“ pravidla, která zakazují jisté činy, jako usmrcování, krádež, lhaní atd.

Mi-cung

čín., dosl.: „Škola zaklínání, esoterismu, mantry“; tantrická škola čínského buddhismu, jež byla přinesena do Číny v 8. stol. třemi indickými mistry tantry: Šubhákarasinhou (637-735), Vadžrabódhim (663-723 nebo 669-741) a Amóghavadžrou (705-774).
Šubhákarasinha, jemuž byl udělen titul „učitel národa“ (kuo-š‘, „zemský preceptor“), přeložil do čínštiny základní sútru školy Mahávairóčana sútru, Amóghavadžra dodal příslušné magické formule (mantra, dháraní).
Důležité prvky praxe této školy tvoří recitování manter, používání muder a mandal a zasvěcovacích obřadů (abhišéka). Esoterické učení školy Mi-cung bylo předáváno mistrem žákům pouze ústně, což vysvětluje, že tato škola neměla v Číně velké rozšíření. Po smrti Amóghavadžry, jenž byl osobním učitelem tří čín. císařů, ztratila rychle na významu, jelikož žádní mistři tantry již do Číny z Indie nepřišli.
Tento směr byl přenesen do Japonska a systematizován Kúkaiem, jap. mnichem a žákem Chuej-kua, mistra školy Mi-cung, jenž byl žákem Amóghavadžrovým. Je tam známa pod jménem Šingon a je jedním z nejdůležitějších směrů buddhismu; viz též mikkjó.

Tchien-tchaj-cung

jap., dosl.: „Tchientchajská škola“; čín. buddhistická škola, nazývaná podle pohoří Tchien-tchaj-šan, kde byl založen její první hlavní klášter, jíž dal konečnou podobu Č‘-i (538-597). Její učení je založeno na Lotosové sútře, proto byla také často označována jako „Škola Lotosové sútry“ (čín. Fa-chua-cung).
Škola Tchien-tchaj považuje Nágárdžunu za svého 1. patriarchu, neboť její pojetí tří pravd vychází z teze zastávané Nágádržunou, že vše podmínečně vzniklé je prázdné (šúnjatá). Škola vychází z toho, že všechny jevy jsou projevem absolutna, „takovosti“ (tathatá), což se projevuje ve třech pravdách. Rozlišuje pravdu prázdna, časové ohraničenosti, tj. zdánlivého, a středu:

1. pravda vyjadřuje, že dharmy nemají nezávislou pravdu a proto jsou prázdné.
2. pravda vyjadřuje, že dharma však jako jev disponuje s časově ohraničenou „zdánlivou“ existencí a může být vnímána prostřednictvím mysli.
3. pravda je syntézou 1. a 2. Je pravdou středu, která stojí nad oběma ostatními a zahrnuje je. Tato pravda středu byla položena na roveň „takovosti“, pravému stavu, jenž se nenachází mimo jevy. Podle toho jsou jevy a absolutno jedno.

Toto pojetí zdůrazňuje myšlenku totality a vzájemného prolínání: celek a jeho díly jsou jedno, všechny dharmy jsou navzájem tak promíšeny, že každá obsahuje ostatní. Prázdno, zdánlivost a střed jsou identické a počínají v jednom bytí: „Celý vesmír je obsažen v jediném hořčičném zrníčku“ a „jedna myšlenka je 3000 světů“, jak vyjadřovali mistři této školy, tj. jedna myšlenka je universem všeho.
Praxe školy spočívá v cvičení meditační metody č´-kuan a zahrnuje esoterické prvky jako použití muder a mandal. Škola Tchien-tchaj je obecně považována za všeobsáhlý směr buddhismu, neboť synkretizovala extrémy a jednostrannosti ostatních škol, což se odráželo v klasifikování Buddhova učení na „pět období a osm učení“ (čín. wu-š‘ pa-ťiao). Je pokládána za univerzální, neboť zastupuje představu univerzálního vykoupení, jež je možné, protože všichni živočichové a věci mají buddhovskou přirozenost a protože používá všechny prostředky, které jsou k dispozici, k realizaci osvícení. Důležitými díly školy jsou: Mahášamathavipašjaná (čín. Mo-che-č‘-kuan), Šest nádherných bran dharmy (čín. Liou-miao-fa-men), jakož i komentáře k Lotosové sútře, jež všechny pochází od Č´-iho.
Škola byla v 9. stol. přenesena Saičóem (767-822), žákem 10. patriarchy školy, Tao-sueje, do Japonska, kde je známa pod jménem Tendai a kde představuje jeden z nejvýznamnějších buddh. směrů.
Ústřední praxe č‘-kuan (dosl.: „zastavení a kontemplace“) má dva aspekty: č´ je koncentrace nebo soustředění a dává nám vědět, že všechny dharmy jsou prázdné. Tím je další vznik zbaven iluzí. Kuan (náhled, pozorování) nám dává poznat, že dharmy jsou sice prázdné, avšak mají zdánlivou, dočasnou existenci a plní konvenční funkce. Klasifikace súter a Buddhova učení do „pěti období a osmi učení“ Č‘-im, představuje pokus systematizovat Buddhovo učení a je rozdělením podle chronologických a obsahových hledisek, aby vysvětlila postoj rozličných učení uvnitř buddhismu k řešení metafyzických problémů. To ukazuje, že se škola Tchien-tchaj snaží, jako žádná jiná, v sobě spojit všechny formy buddhismu, přičemž postupuje své místo nejrozličnějším sútrám a považuje jak hínajánu, tak mahájánu za jeden autentický projev učení Buddhy.

Patriarchové školy:
 1. Nágárdžuna (2./3. stol.)
 2. Chuej-wen (asi 550-577)
 3. Chuej-s´ (515-577)
 4. Č‘-i (538-597)
 5. Kuan-ting (561-632)
 6. Č‘-wej (?-680)
 7. Chuej-wej (634-713)
 8. Süan-lang (673-754)
 9. Čan-žan (711-782)
10. Tao-suej

Paj-lien-cung

čín., dosl. škola Bílého lotosu; směr v buddhismu Čisté země, který byl založen Mao C‘-jüanem ve 12. stol. Škola Bílého lotosu byla sdružením mnichů, mnišek a laiků, jejichž cílem bylo pravidelným vzýváním buddhy Amitábhy a dodržováním šíly dosáhnout dobré karmy, překonat všechny vášně a být znovu zrozen v Čisté zemi. Zvláštnost praxe školy Bílého lotosu spočívala v denní cvičení pokání. Členové byli přísnými vegetariány, kteří také nepřijímali ani víno, mléko či cibuli.
Tento směr buddhismu brzy získal pověst, že je ve svazku s démony, a byl vícekrát zakázán, žil však dále. Později byl vedle Amitábhy uctíván také Maitréja, budoucí buddha, a pronikali sem i nebuddhistické prvky. Tak se škola Bílého lotosu stala jednou z tzv. tajných společností, jež hráli důležitou úlohu v rebeliích a rolnických povstáních v 13.-15. stol. (pod názvem Paj-lien-ťiao).
Mao C‘-jüan, mnich školy Tchien-tchaj, se již brzy začal zajímat o učení školy Čisté země. Chuej-jüanův příklad ho vedl k založení školy Bílého lotosu. Cílem jejích stoupenců bylo, aby se znovu zrodili v Čisté zemi, která je chápána nikoli jako geografická oblast, nýbrž jako stav vědomí. Amitábha jako pán nad Čistou zemí je pravé bytí člověka. Dokonce i když se člověk nevzdá světských svazků a nebude se řídit přísnou praxí kromě odříkávání Amitábhova jména, je podle Maova pojetí znovuzrození v Čisté zemi možné.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru