Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Pi-jen-lu (Hekiganroku)
sestavil Jüan-wu Kche-čchin (Engo Kokugon)
12. kóan
Tung-šanovy "Tři libry lnu“
Návod:
Meč, který zabíjí, meč, který dává život: To bylo standardní pravidlo od pradávna a je stěžejním bodem dneška.
Pokud mluvíš o zabíjení, neublížíš ani jedinému vlasu; pokud mluvíš o dávání života, ztrácíš své tělo a život.
Proto se říká: Nejvyšší cesta nemůže být předána ani tisíci svatými.
Praktikující, kteří pracují kvůli formám, jsou jako opice, které se snaží uchopit odrazy.
Jen mi řekni, pokud to nelze předat, proč je tam tolik zamotaných kóanů?
Kdo má oko k vidění, ať vidí!
Pokud mluvíš o zabíjení, neublížíš ani jedinému vlasu; pokud mluvíš o dávání života, ztrácíš své tělo a život.
Proto se říká: Nejvyšší cesta nemůže být předána ani tisíci svatými.
Praktikující, kteří pracují kvůli formám, jsou jako opice, které se snaží uchopit odrazy.
Jen mi řekni, pokud to nelze předat, proč je tam tolik zamotaných kóanů?
Kdo má oko k vidění, ať vidí!
Případ:
Jeden mnich se zeptal Tung-šana: „Co je Buddha?“
Tung-šan řekl: „Tři libry lnu.“
Verš:
Zlatá vrána se snáší, stříbrný zajíc skáče.
Ozvěna se vrací, přímá a volná.
Kdo soudí Tung-šana podle jeho slova nebo fráze
Je slepá želva ztracená v osamělém údolí.
Bohaté květy, bujné květy,
Jižní bambus, severní stromy.
Někdo vzpomíná na důstojníka Lü-kenga a Čchang-čchinga:
„Neměl bys plakat, ale smát se!“ Eh!
© 2023-2024 Zenová mysl