Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.
Wu-men-kuan (Mumonkan)
sestavil Wu-men Chuej-kchaj (Mumon Ekai)
11. kóan
Čao-čou vešel do poustevnické chatrče a zeptal se: „Je tu někdo? Je tu někdo?“
Poustevník pozvedl pěst.
Čao-čou řekl: „Voda je pro loď příliš mělká k zakotvení.“ A odešel.
Opět vešel do poustevnické chatrče a zeptal se: „Je tu někdo? Je tu někdo?“
Tento poustevník také zvedl pěst.
Čao-čou řekl: „Volně dáváš, volně bereš, volně zabíjíš, volně dáváš život.“ A hluboce se uklonil.
Wu-menův komentář:
Oba pozvedli své pěsti stejným způsobem. Proč Čao-čou jednoho uznal a toho druhého ne? Řekni mi, co je jádrem této komplikace? Jestliže dokážeš podat odpověď v této věci, uvědomíš si, že Čao-čouova řeč neobsahuje žádné nesrovnalosti. On je volný – tu pozvednout, tu svrhnout dolů. Ať je tomu jakkoli, dokážeš si také uvědomit, že Čao-čou byl prohlédnut oběma poustevníky? Navíc, pokud řekneš, že jeden poustevník byl lepší než ten druhý, nemáš ještě smysl pro reflexivní studium. A pokud řekneš, že mezi nimi není žádný rozdíl, také nemáš ještě smysl pro reflexivní studium.
Wu-menův verš:
Oko jako meteor;
čilý jako blesk;
meč, který zabíjí;
meč, který dává život.
Oba pozvedli své pěsti stejným způsobem. Proč Čao-čou jednoho uznal a toho druhého ne? Řekni mi, co je jádrem této komplikace? Jestliže dokážeš podat odpověď v této věci, uvědomíš si, že Čao-čouova řeč neobsahuje žádné nesrovnalosti. On je volný – tu pozvednout, tu svrhnout dolů. Ať je tomu jakkoli, dokážeš si také uvědomit, že Čao-čou byl prohlédnut oběma poustevníky? Navíc, pokud řekneš, že jeden poustevník byl lepší než ten druhý, nemáš ještě smysl pro reflexivní studium. A pokud řekneš, že mezi nimi není žádný rozdíl, také nemáš ještě smysl pro reflexivní studium.
Wu-menův verš:
Oko jako meteor;
čilý jako blesk;
meč, který zabíjí;
meč, který dává život.
© 2023-2024 Zenová mysl