Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Sung-šan Pchu-ťi (嵩山普寂, Súzan Fudžaku, 651-739)

Čínský čchanový mistr, nejvýznamnější dědic dharmy (hassu) mistra Jü-čchüan Šen-sioua (Gjokuzen Džinšú). V tzv. severní škole čchanu se nechal považovat za 7. patriarchu. Byl také nazývaný Mnich z Chua-jangu nebo Ctihodný z Chua-jangu od jména svého kláštera v Luo-jangu v provincii Che-nan. Posmrtně obdržel titul Ta-čao Čchan-š‘.
 
Pchu-ťi pocházel z provincie Šan-si. Už jako mladý se rozhodl věnovat se náboženství, nejprve se se zvláštní pozorností zaměřil na studium Lotosové sútry, teorie Jógačáry, Probuzení víry a další pojednání. Následně převzal pravidla pod vedením učitele Tu-ana z Luo-jangu, pak začal studovat vinajová pravidla ve škole Lu-cung u Nan-čchüan Chung-ťinga. K úplnému vysvěcení Pchu-ťiho došlo v roce 688 ve věku třiceti osmi let. Učitel Ťing, který obřad provedl, byl pravděpodobně Cheng-ťing (634-712), mnich s příslušností ke škole Vinaja a Tchien-tchaj.
 
Poté, co se Pchu-ťi rozhodl začít studovat meditaci a nějakou dobu sám cvičit, odešel k čchanovému mistrovi Lu-čou Fa-žuovi (638–689) z kláštera Šao-lin. Protože tento mistr krátce předtím zemřel, odešel druhý den k Šen-siouovi a praktikovat čchan v klášteře Jü-čchüan v provincii Chu-pej. Po 6 letech si ho Šen-siou vybral jako svého nástupce. Císař Čung-cung tuto volbu oficiálně potvrdil. U svého mistra studoval především Lankávatára sútru.
 
Kolem roku 696 Šen-siou vyslal svého žáka Pchu-ťiho na horu Sung, kde došlo k jeho oficiálnímu zasvěcení někdy v letech 701-705. Po Šen-siouově smrti byl oficiálně jmenován vůdcem žáků zesnulého mistra. Životopisné informace ukazují, že tuto pozici odmítl. Zdá se však, že obrovský počet žáků, které později přilákal, naznačuje, že tuto pozici nakonec přijal.
 

V roce 725 se Pchu-ťi přestěhoval do kláštera Ťing-aj v Luo-jangu. V té době byli Lao-šan I-fu (Rózan Gifuku), Pchu-ťiův bratr v dharmě, a císař Süan-cung v Luo-jangu a Pchu-ťi byl jmenován opatem kláštera Sing-tchang v hlavním městě, aby „mrak Dharmy pršel všude“ (nebo alespoň v obou čínských hlavních městech).

V roce 735 se Pchu-ťi znovu vydal do Čchang-anu, kde sloužil velkému počtu šlechty. Pravděpodobně zůstal s mistrem Lao-šan I-fuem v posledních hodinách jeho života. V roce 739 se vrátil do kláštera Sing-tchang, kde strávil zbytek svého života.

V roce 732 na velkém shromáždění mnichů byl Pchu-ťi během veřejné debaty slovně napaden čchanovým mistrem Che-ce Šen-chuejem (Kataku Džin’e), nástupcem dharmy Chuej-nenga, který zpochybnil legitimitu Šen-sioua jakožto nástupce 5. patriarchy Chung-žena (Kónin) a tím i jeho žáky včetně Pchu-ťiho, který byl považován za 7. patriarchu. Che-ce Šen-chuej označil linii Šen-sioua pejorativně jako severní školu (tzv. školu postupného osvícení), aby ji tak odlišil od nástupnické linie Chuej-nenga, která byla označována jakožto jižní škola čchanu (tzv. škola náhlého osvícení). Označení severní škola se později vžilo, ačkoliv Šen-siou své učení původně nazýval „Učení východní hory“. I přes tento spor se severní škola dále rozrůstala po celé 8. století až do počátku 10. století.

Pchu-ťi byl považován za nejdůležitějšího Šen-siouova nástupce. Měl mnoho žáků zejména z vyšší společnosti, podle pozdějšího textu z roku 772 měl na 10 tisíc žáků, z toho 63 hlavních. Mezi ně patřili například Ting-čou Š‘-cang (Džóšu Sekisó), Nan-jüe Ming-cchan (Nangaku Mjózan), Tao-süan (Dósen), Chung-čeng (Kóšó), I-sing (Ičigjó), Fa-wan (Hógan), Tchung-kuang (Dókó), Kuang-fu Chuej-kchung (Kófu Ekú), Tchan-čen (Donšin), Kuang-te (Kótoku), An-kuo Ling-čuo (Ankoku Reičó) a korejský mistr Taejo Chigong (čín. Ta-čao Č‘-kchung).

Literatura: John R. McRae, The Northern School and the Formation of Early Chʻan Buddhism, Honolulu 1986, s 65-68.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru