Má mysl se zrcadlí na obloze, mraky odplouvají na východ.

Wu-čou Süan-cche (梧州玄策, Gošú Gensaku, 7.-8. st.)

Raný čínský čchanový mistr, žák a pokračovatel v dharmě Ta-ťien Chuej-nenga (Daikan Enó).

O mistrovi Süan-ccheovi toho není mnoho známo. Ve spisu Ťing-te Čchuan-teng-lu je popsáno jeho setkání s žákem 5. patriarchy Chuang-mej Chung-žena, který je jmenován jako čchanový mistr Č‘-chuang:


LEPŠÍ PŘEKLAD JE V KNIZE THE PLATFORM SUTRA OF THE SIXTH PATRIARCH (John R. McRae) s. 69


Čchanový mistr Süan-cche z Wu-čou (Če-ťiang) byl rodák z Ťin-chua ve Wu-čou. Opustil světský život a volně se toulal, dokud nepřišel do Che-šuo (Che-pej). Byl tam čchanový mistr jménem Č‘-chuang, který kdysi navštívil Pátého patriarchu v Chuang-mej a zůstal tam dvacet let a domníval se, že obdržel autentické učení.

Mistr Süan-cche věděl, že to, k čemu Chuang došel, ještě není pravda, a tak se ho šel zeptat: Co tady tak sedíš?“
Spočívám v samádhi,“ odpověděl Chuang.
Říkáš, že spočíváš v samádhi,“ řekl mistr Süan-cche, „ale je tam přítomna mysl, nebo je přítomna ne-mysl? Pokud je tam mysl, pak by všechni svíjející se tvorové museli také dosáhnout samádhi. Pokud je tam ne-mysl, pak dokonce i různé stromy a trávy dosáhly samádhi!“
„Když se chystám vstoupit do samádhi, nevidím, jestli tam mysl je nebo ne,“ odpověděl Chuang.
„Vzhledem k tomu, že není žádné povědomí o tom, zda je mysl přítomna nebo ne,“ řekl mistr, „je to bezpochyby trvalé samádhi, takže, jak by tedy bylo možné do něj vstupovat nebo z něj vystupovat? Pokud existuje vstup a vynoření, pak to není spočívání v samádhi!“
Chuang oněměl a po odmlce se zeptal: Kdo je tvůj mistr?“
Můj mistr je šestý patriarcha z Cchao-čchi,“ odpověděl mistr Süan-cche.
Co považoval šestý patriarcha za čchanové samádhi?“ zeptal se Chuang.
„Můj mistr řekl: Úžasně hluboké (samádhi) je úplné a klidné, podstata a význam jsou absolutní. Pět složek (skandh) je původně prázdných; šest prachů (smyslů) neexistuje. Neodchází, nevstupuje, není stálé ani nestálé, podstatou čchanové meditace je nikde nepřebývat. Být daleko od přebývání, čchan je klid. Podstata čchanu je bez objektů a daleko od objektů, čchan pouze zrcadlí. Mysl je jako prázdný prostor, ale není omezena ani prázdným prostorem.“
Když to Chuang slyšel, šel přímo do Cchao-čchi, aby rozptýlil své pochybnosti. Poznání Patriarchy a Süan-ccheho byly v dokonalé shodě. Chuang byl poprvé probuzen. Čchanový mistr Süan-cche si později přál vrátit se do Ťin-chua, kde se kolem sídla Dharmy shromáždilo velké shromáždění.

Po šesti letech intenzivního meditativního výcviku u Bódhidharmy byl jím Chuej-kche potvrzen prostřednictvím inka šómei jako jeho pokračovatel v dharmě a předal mu patriarchát, čímž se Chuej-kche stal 29. patriarchou dhjánové tradice či 2. patriarchou čchanu v Číně.

Příhoda, která zachycuje toto předání, je v Denkóroku reprodukována následujícím způsobem:

Chuej-kche sloužil 28. patriarchovi. Jednou se Chuej-kche obrátil na patriarchu a pravil: „Již jsem přestal mít cokoli společného s vnějšími okolnostmi.“
Bódhidharma řekl: „Bylo všechno vymazáno?“
Chuej-kche pravil: „Nic nebylo vymazáno.“
Patriarcha řekl: „Jaký je pro to důkaz?“
Chuej-kche pravil: „Protože jsem si toho stále vědom, nemůže to vystihnout žádné slovo.“
Patriarcha pravil: „Právě takový je duch-tělo, který poznali všichni buddhové. Nepochybuj o tom!“

Poté, co Bódhidharma na něj přenesl patriarchát a zemřel či opustil Šaolinský klášter, zůstal tam Chuej-kche prý ještě nějakou chvíli, ale pak zmizel, poněvadž ještě nechtěl přijímat žáky, nýbrž se chtěl dále vzdělávat a studovat Lankávatárasútru, jejíž význam Bódhidharma zdůrazňoval. Vypráví se, že v této době žil mezi prostými dělníky, aby rozvíjel pokoru, kterou se měl mistr buddhadharmy vyznačovat. Po několika letech putování se usadil v Jie-tu v severní Číně a učil zde buddhadharmu podle svého způsobu (údajně třicet čtyři let). Zde se pravděpodobně setkal se Seng-cchanem, jemuž v roce 552 předal svou dharmu.

(další odkazy na mistra Wu-čou Süan-cchea → Jung-ťia Süan-ťüe)

Literatura: Randolph S. Whitfield: Records of the transmission of the lamp. Volume 2. The early masters. London, 2015.

© 2023-2024 Zenová mysl

Přejít nahoru